Jadwiga i Kinga bez ustanku budują pod ziemią dwa tunele, dzięki którym skrócone zostaną podróże koleją z Limanowej do Nowego Sącza. Potężne tarcze TBM, pracujące przy największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych SA na południu kraju, wizytowali kolejarze z całego kontynentu, uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. Modernizacja linii kolejowej 104, której częścią jest budowa tuneli, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Ponad 1600 metrów – taką długość ma obecnie tunel ewakuacyjny, który buduje
tarcza TBM Kinga. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton przystąpiła do pracy jako pierwsza. W sumie ma do wykonania 3750 metrów podziemnej budowli, która będzie ulokowana obok większego tunelu dla pociągów. Ten powstaje dzięki pracy Jadwigi, potężniejszej maszyny o wadze ok. 2,5 tys. ton.
Drugi obiekt jest o wiele większy, bo ma niemal 11 metrów średnicy, ale długość będzie mieć identyczną. Od czerwca
większa tarcza TBM wwierciła się na niemal 600 metrów w głąb górotworu. Dystans ten z każdym dniem rośnie.
Plac budowy w Męcinie odwiedzili europejscy kolejarze uczestniczący w Europejskich Dniach Bezpieczeństwa Kolejowego. To okazja do bliższego przyjrzenia się jednej z największych inwestycji PLK SA w kraju.
– Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z wykorzystaniem wielu obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które stawia przed nami i wykonawcami wiele wyzwań. Skala skomplikowania technicznego inwestycji wymaga od nas stosowania wielu nowatorskich rozwiązań. PLK chętnie dzieli się doświadczeniami z kolejarzami i inżynierami z całej Europy – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PLK SA.
Prace przy tunelach to ważna część modernizacji linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. By skrócić przejazd pociągów, zaplanowano nowy przebieg torów z wykorzystaniem także estakad i wiaduktów. Docelowo pociągi będą mogły poruszać się tędy z prędkością do 160 km/h. Obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko” są realizowane na pięciu odcinkach. Na dwa kolejne fragmenty (
Tymbark – Limanowa i
Podłęże – Gdów) są prowadzone postępowania przetargowe.
Dla odcinka Szczyrzyc – Tymbark podpisano wczoraj umowę: wykonawcą będzie konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Gülermak.
Projekt „Podłęże – Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.